zaterdag, december 27, 2003

Exit 2003 (2)

De vele goede voornemens ten spijt zijn er elk jaar weer talloze dingen waar we ons aan weten te ergeren. Je kan het zo gek niet bedenken of er valt wel iets op te noemen dat ons mateloos irriteert. Naast de kleine dingen zoals het eindeloos lang wachten op een volgende pint of bejaarden die hun pekinezen altijd voor je voeten gooien, zijn er elk jaar ook meer structurele tendenzen terug te vinden die in sterke mate een bron van ergernis vormen. Bij deze een overzicht van de 5 dingen waar ik me dit jaar sterk aan ge�rgerd heb (feel free om er zelf een paar toe te voegen in de comments):

1. MSN smileys

Met lede ogen hebben we als oudere internetgeneratie moeten toezien hoe het functionele en gemakkelijke ICQ volledig uit de markt werd gedrukt door MSN Messenger. De kleurboekgeneratie stond te popelen van ongeduld om de nieuwe smileys van het Mottig Stom Netwerk uit te testen en al snel bleken deze ingeburgerd te zijn bij de puberpopulatie. Hoe tieners van puber-tot-puber communiceren kan mij in principe weinig schelen maar het kan me wel schelen als ze plots hun onzinpraat verkopen op fora of irc. In plaats van de gebruikelijke smileys worden er plots te pas en te onpas letters gewoon tussen haakjes gezet in de veronderstelling dat iedereen wel weet waarover het gaat. Newsflash morons: een letter tussen een haakje is geen fucking smiley...het is gewoon een domme letter tussen haakjes. Kthxbye!

2. George W. Bush

Een klein stukje tekst uit "Asshole" van Denis Leary:
Know what I'm gonna do? I'm gonna get myself a 1967 Cadillac El Dorado Convertible, hot pink, with whaleskin hubcaps and all-leather cow interior and big brown baby seal eyes for headlights... yeah! And I'm gonna drive around in that baby at 115 miles per hour, getting 1 mile per gallon, suckin' down quarter pound cheeseburgers from McDonald's in the old-fashioned non-biodegradable styrofoam containers and when I'm done suckin' down those greaseball burgers I'm gonna wipe my mouth on the American Flag and then I'm gonna toss the styrofoam containers right out the side, and there ain't a goddamn thing anybody can do about it. You know why? Because we got the bombs, that's why
Two words: Nuclear fuckin' weapons, OK? Russia, Germany, Romania, they can have all the democracy they want...they can have a big democracy cakewalk right through the middle of Tienamen Square and it won't make a lick of difference, because we got the bombs, OK? John Wayne's not dead, he's frozen! And as soon as we find a cure for cancer, we're gonna thaw out the Duke and he's gonna be pretty pissed off. You know why? Have you ever taken a cold shower? Well, multiply that by 15 million times, that's how pissed off the Duke's gonna be.

Grappig om te zien hoe een liedje van 10 jaar geleden een mooi beeld schetst van hoe de wereld momenteel aankijkt tegen onze goeie Yankee-vrienden. Het anti-Amerikanisme leek wel een nieuwe trend te zijn het voorbije jaar...in plaats van deftig ge�nformeerd te zijn trokken mensen van allerlei slag van leer tegen alles wat ook maar naar de Stars en Stripes rook. Wat natuurlijk niet wegneemt dat er geen kritische vragen te stellen zijn bij het (wan)beleid van The Bushident. Ook al is het beeld dat we krijgen van de Amerikanen via de media gekleurd en bij momenten zeer karikaturaal, George W. is een potentieel gevaar voor de wereld. Een bommetje in het achterste van een koe rammen en aansteken kan dan wel leuk zijn op je Texaanse ranch maar het wordt zeer gevaarlijk als je de gehele wereld gaat zien als een ranch. Ik erger me dan ook mateloos aan Bush zijn ongenuanceerde en provocerende uitspraken waarbij elk spoortje van diplomatie ontbreekt. Hopelijk weten de Democraten ons te besparen van een tweede ambtstermijn voor Cowboy Dubya.

3. SMS chats

When you absolutely positively got to kill every motherfucker in the room, laat het dan een sms chatroom zijn. Elke nacht weer wordt op verschillende zenders een half scherm ingenomen door mensen die het levende bewijs zijn dat de zwakke genen niet noodzakelijk uit de genenpoel gewipt worden. Voor mijn part mogen deze mensen bij de eerste reorganisatie van ons sociaal stelsel er direct uigeflikkerd worden...er is immers geen redding meer mogelijk. Mensen die verscheidene Euro's verspillen enkel en alleen nog maar om "YOO BRUHHE FAN ALLES CA VA KET?" op hun scherm te zien, verdienen niets anders dan een pijnlijke dood.

4. Rn-fucking-b
That's right, rnb aka "urban" (we already had this discussion I think). In 2003 was er een heuse boom en er was geen enkel ontkomen aan. Elke zwarte die ook maar lichamelijk in staat was een micro vast te houden, kreeg een platencontract, werd in een cabrio gestampt en gedropt temidden van tientallen booty shakende bikinitoestanden. Alsof dat nog niet erg genoeg was, waren er ook nog de fans...type wit van buiten, zwart van binnen. Ik moet me altijd bedwingen als ik weer zo'n nozem zie afkomen doing the funny niggah walk of iets wat er voor zou moeten doorgaan...meestal lijkt het gewoon op een impressie van een stonede Herr Flick en iedereen weet hoeveel serieux die pose je oplevert. Maar vreest niet, de komst van 2004 stemt me hoopvol. Met de gigantische media exposure die het genre onderging kan de overkill niet meer te lang op zich laten wachten dus de whiggers kunnen zich maar beter zo snel mogelijk omver laten knallen vooraleer het onhip wordt.

5. Nieuwe generatie gsm's
Polyfone ringtunes, fotootjes, multiplayer games...where does it end? Het aantal snufjes die er op een gsm zijn bijgekomen zijn exponentieel gestegen, leve de vooruitgang! Maar zijn er nu echt zoveel mensen die al die snufjes nodig hebben? De Nokia N-Gage ziet er bijvoorbeeld uit als een dichtgeplooide pannekoek. How cool is that? Als er iets waar ze beter werk van zouden maken dan is het wel de levensduur van de batterijen. De lijst van mensen die een nieuwe gsm kochten omdat de batterij van hun ander toestel elke vlotte werking van het apparaat verhinderde, wordt met de dag langer. Maar nee, het is veel beter om producten met beperkte leefbaarheid te verkopen zodat je zeker bent dat je een paar jaar later weer een nieuw product kunt verkopen. Je voegt er dan nog wat extra snufjes aan toe, voert intensieve reclame om een markt die totaal onbestaande en overbodig is te cre�ren en laat de prijs natuurlijk lekker meestijgen want omdat iets extra is, is het nog niet gratis natuurlijk.