Pukkeldonderdag
Ziezo, die 3 dagen festivalsfeer hebben we - daar waar verbrand zeer voorzichtigjes - weer van ons afgewassen en afgeschoren. Net zoals de puike organisatie heb ik me aan het merendeel van de afspraken kunnen houden en bijgevolg heel wat bands door mijn hoofd en oren laten schallen.
Dat heeft er mij tevens niet van weerhouden, liggend in het gras, "High Fidelity" van Nick Hornby te herlezen. Dus mocht u zo'n zonderling lezend figuur hebben zien liggen nabij de Marquee, rond de uitgang van de Chateau of halfweg tussen Boiler en Wablief, then the pleasure was all mine.
Donderdag:
Seasick Steve - Silversun Pickups - Polytechnic - Gogol Bordello - Baloji - Liars - Rilo Kiley - Editors - I'm From Barcelona - Hayseed Dixie - Rodrigo y Gabriela - Iggy Pop & the Stooges - Battles - Balkan Beat Box - Low - Architecture in Helsinki
Lo-Fi Fink was de eerste naam die mijn goedgevulde spoorboekje vulde, maar nadat ik een enkele song van hen al beu gehoord was tijdens het zeer repetitieve soundchecken, repte ik me naar de marquee voor het alternatief genaamd Seasick Steve. De hysterie die bij 's mans aantreden door de tent waaide, ontging me, maar al snel stond ik even enthousiast mee te shaken op diens Mississippi disco. Drie snaren en een stampende voet, meer heb je niet nodig om een tent in te pakken. Silversun Pickups daarentegen pakten verdraaid weinig in op de mainstage, dat heb je als het opgedaagd geïnteresseerd publiek met de realiteit overeenstemt maar niet het podium. De veelgemaakte link met de Pumpkins snappen we na het optreden nog steeds niet.
Na een portie aangename indiepop met Polytechnic keren we terug naar de mainstage voor de zigeunerbende van Gogol Bordello. Als revelatie wisten ze vorig jaar de marquee op stelten te zetten, en ondanks de ongenadige middagzon en het nog deels versufte publiek slagen ze er moeiteloos in de overstap te maken naar het grote podium. Al van bij de eerste song weten ze het publiek op te zwepen en maar goed ook, want veel speeltijd kregen ze niet toebedeeld van de organisatie.
Hasselt is Dour niet, de opkomst voor het soloproject van malfrat Balou is dan ook navenant. Dat neemt niet weg dat Baloji een degelijke set neerzet waarin rap, soul en funk vlot door elkaar lopen. De Liars zijn vervolgens zoals verwacht luid en hevig. Nadien gaat het richting marquee voor Rilo Kiley. De band plukt vooral uit album "More adventurous" en zet een redelijk makke set neer. Jenny Lewis' outfit weet gelukkig de pijn te verzachten.
Begrijp me niet verkeerd als ik zeg dat ik Willy Mason niet aan het werk heb gezien. Ik was er, zijn band stond er maar hijzelf zat nog ergens vast op een vliegtuig. Bijgevolg nestelde ik me met mijn boek binnen gehoorsveld van Editors. Zelfs na hun optreden blijf ik het levende bewijs dat je redelijk onverschillig kan blijven bij hun muziek, ook al loop je gek van Interpol en/of Joy Division.
I'm From Barcelona is heus niet de eerste en enige band (zie bijvoorbeeld Flaming Lips) waarvan hun concerten worden verheven tot uit de hand gelopen verjaardagsfeestjes, maar ze weten het gevoel alleszins even goed over te brengen. Resultaat: de hele tent op zijn kop in een feest van peace, love en brede smiles; mezelf incluis. Ook Hayseed Dixie heeft een geslaagd concept waarmee de hillbillies al vele harten wisten te winnen: neem 2 gitaren, banjo en ukelele en laat ze los op een hoop metal- en rockklassiekers. Dat ze zelfs wegkomen met een cover van de Scissor Sisters op de skatestage is veelzeggend.
De volgende rare kruisbestuiving van muziekgenres vinden we in de marquee terug. Rodrigo y Gabriela brengen latin metal, en vooraleer u zich daar totaal foute dingen bij gaat voorstellen, weet dan dat ze met hun 2 flamencogitaren op imposante wijze een paar duizend man wisten te boeien. Daarna was het levende legendes kijken op het hoofdpodium met Iggy Pop & the Stooges. Meneer Iggy is ondertussen al 60 (!) maar duikt nog steeds zonder schrik voor behoud van lijf en leden van het podium de massa in. De man is een beest, een oermens en één grote brok rock 'n' roll. Zulke iconen maken ze niet meer.
Er wordt een heet en stevig feestje gebouwd in de Chateau met Balkan Beat Box. Oost-Europese en wereldse klanken worden tesamen met de occasionele rap briljant aangewend om het aanwezige publiek op te zwepen en te doen bewegen. Gelukkig koelen we naderhand snel af in de frisse buitenlucht en zijn we zo klaar om de ziel te warmen aan de ingetogen klanken van Low. Dat de band ook de stilte durft te breken, merken we vooral op het einde wanneer het merendeel van het publiek de minutenlange noise ontvlucht.
Om de krachten enigzins te sparen, sluit ik met Architecture in Helsinki de eerste dag af. Met hun springerige, energieke set weten ze ons vermoeide lijf toch nog aan het bewegen te krijgen. Hoogtepunt is zonder meer hun cover van de eighties hit "Live it up". Tenslotte trekken we in de koude nacht richting camping alwaar ons een korte nachtrust wacht.
<< Startpagina