Pukkelzaterdag
Zaterdag:
Hellogoodbye - The Bony King of Nowhere - Home Video - Sparta - Voxtrot - Enter Shikari - The Shins - The Streets - TrentemØller - The Whitest Boy Alive - Spoon - The Sounds - Nine Inch Nails - Sonic Youth - ...and You Will Know Us by the Trail of Dead - Tool
Dag 3 en die duivelse zon jaagt ons weer veel te vroeg uit onze tent. Tijd voor ochtendhumeur is er niet met opener Hellogoodbye, zonnige indiepop in een nerdy en funky jasje. Jong, Belgisch en veelbelovend... The Bony King of Nowhere speelt ingetogen nummers, voorzien van de nodige weerhaakjes. In de gaten houden luidt ons advies.
Aangenaam verpozen was het ook bij Home Video met hun donkere indiebeats. Sparta zal waarschijnlijk altijd te boek blijven staan als "die van At The Drive-In". Het was leuk de nummers van "Porcelain" nog eens terug te horen, maar veel meer spetterends wist de groep niet te bieden.
De laatste jaren trekken ze meer bandjes dan olie uit de grond in Austin, Texas. Het geheugen is een beetje wazig maar mijn hand in het vuur als Voxtrot geen OK groepje was. De herinneringen aan Enter Shikari zijn daarentegen nog levendig. De band wrong zich in allerlei bochten, maar kon niet verhinderen over te komen als de stereotype emo-band. In zekere mate vond ik het spijtig dat ik niet langer kon blijven hangen om te zien waarvoor die trampoline nou eigenlijk diende.
Het enige wat The Shins tegenzit, is hun uitstraling. Los daarvan werd er uiterst fijn gespeeld, gezongen en van la-la-la, pa-pa-pa en zo meers gedaan. We waren dan ook niet de enige die meer dan goedgezind de marquee verlieten. Op de mainstage maakten The Streets er een leuk feestje van. Geen idee waar al die slechte kritieken naderhand vandaan kwamen.
Speciaal voor TrentemØller liepen we nog eens tot aan de dancehall. Aldaar was het echter zo'n drukke en hete bedoening dat we lucht en licht gingen opzoeken op de aangrenzende stukken groen. Een schoonheidsslaapje wenkte en het was dan ook heerlijk soezen zo ergens tussen boiler room en Wablieftent. Vanuit onze positie vingen we flarden DJ Leno (Goldie had blijkbaar afgezegd) en 120 Days op, maar vooral veel zon.
Licht aangebakken gingen we wat verkoeling zoeken en - waarom ook niet - een dansje plaatsen bij The Whitest Boy Alive en dat lukte meer dan goed. In de Chateau was het daarentegen zweten tijdens Spoon. Jep, we konden nog net binnen, maar dit jaar werd toch wel pijnlijk duidelijk dat de tenten iets te klein beginnen te worden voor de geprogrammeerde groepen (of het volk dat ze trekken, afhankelijk van hoe u het bekijkt).
Geen idee trouwens hoe sommige groepen plots zo populair blijken te zijn. Bij The Sounds werd er heel wat meegebekt, hoewel ik nog nooit van de groep had gehoord. Wie voorbij de duidelijke Blondie-kopie keek, zag enkele potentiële radiohitjes maar vooral de heel knappe benen van frontvrouw Maja Ivarsson.
Nine Inch Nails is een terechte maar niet erg voor de hand liggende headliner voor de Kiewitse mainstage. De band zelf maakt ook niet te veel compromissen maar weet een knallende en ook visueel sterke show af te leveren en zo het publiek voor zich te winnen. Bisnummer "Hurt" is in combinatie met de lichtpracht achter Trent Reznor van een onaardse schoonheid.
Wat nadien volgt, is pure ketterij van onzentwege. We hebben een afspraakje met Sonic Youth en de muziekgeschiedenis, maar muizen er halfweg vandoor in de hoop meer herkenning te vinden in de geluidsmuur van ...and You Will Know Us by the Trail of Dead. Het album "Source tags and codes" kennen we nog steeds op ons duimpje en het doet dan ook deugd het oude werk door de geluidsmuur te horen knallen. Knallen doet het ook bij "Will you smile again" wanneer met enkele rake gitaarklappen de helft van het instrumentarium bij elkaar gemept wordt. Spijtig genoeg zakt daardoor en daarna het geluid en de attitude in elkaar.
Drie dagen na hun afzeggen in Oostenrijk komt Tool de tijd tot het vuurwerk volmaken. Het heilige vuur brandt vooral op de video walls, de vlam naar het publiek slaat niet over. Daarmee eindigt het driedaagse muziekfestijn een beetje in mineur. We tobben er echter niet te lang over, iets verder staat een trein op ons te wachten.
Tot volgend jaar, Kiewit!
<< Startpagina