vrijdag, maart 05, 2004
Varia
1. Om te beginnen een bericht voor de enkelingen die zich interesseren in het kwisgebeuren...er zijn enkele wijzigingen aangebracht. De tweemaandelijkse kwis in de Safir is om een of andere reden een week uitgesteld zodat deze nu plaats heeft op 1 april. De muziekkwis in Cafe De Tempelier van 11 maart is afgelast. Bijgevolg is de eerstvolgende kwis de muziekkwis in de Onzekere Tijd te Gent op 18 maart. Deze week zijn we met De Rob & De Roover (gelegenheidsploeg bestaande uit Katrijn, Jana, Peet en mijzelve) op een 4e plaats ge�indigd op de Germania kwis...2e plaats was meer dan haalbaar geweest indien we wat minder geblunderd hadden. Als laatste nog even meegeven dat ik afgelopen maand begonnen ben met Humo's "De Vijf" bij te houden waardoor er na verloop van een tijd een mooie verzameling kwisvragen zou moeten ontstaan...handig voor de mensen die graag eens kwissen of nog op zoek zijn naar vragen om zelf een kwis samen te stellen.
2. It's a small world after all...zo bleek gisteren toen ik de dichtstbijzijnde kapperszaak binnenstapte die blijkbaar gerund wordt door de kapster/kunstenares uit "Witte Raven". Over haar gevoel van kunst kan ik me niet uitspreken wegens het missen van bewuste aflevering maar over mijn kapsel mag ik niet klagen: fresh and clean. Nu moet ik enkel nog de nodige bouw- en pleistermaterialen vinden om alles een beetje in vorm te houden. En nee, er zijn nog geen foto's van...
3. A site to pass the time (for all you geeks and nerds out there): bash.org, een site tot de nok gevuld met grappige tot zeer grappige irc quotes.
t0rbad> so there i was in this hallway right
BlackAdder> i believe i speak for all of us when i say...
BlackAdder> WRONG BTICH
BlackAdder> IM SICK OF YOU
BlackAdder> AND YOUR LAME STORIES
BlackAdder> NOBODY HERE THINKS YOURE FUNNY
BlackAdder> NOBODY HERE WANTS TO HEAR YOUR STORIES
BlackAdder> IN FACT
BlackAdder> IF YOU DIED RIGHT NOW
BlackAdder> I DON"T THINK NOBODY WOULD CARE
BlackAdder> SO WHAT DO YOU SAY TO THAT FAG
*** t0rbad sets mode: +b BlackAdder*!*@*.*
*** BlackAdder has been kicked my t0rbad ( )
t0rbad> so there i was in this hallway right
CRCError> right
heartless> Right.
r3v> right
4. Bij deze nog eens een proficiat aan de kersverse kwarteeuwelingen die me dit weekend deels in mijn alcoholbehoeften zullen voorzien: nog vele jaren, Peet en Kevin!
Uitgelezen: J.D. Salinger - Catcher in the rye (EN)
Beluisterd: Mansun - Six, Interpol - Turn on the bright lights, The Mars Volta - De-loused in the comatorium, Joy Division - Permanent, Metallica - Kill em all, Ben Harper - Fight for your mind, Dexter Gordon - Go!, N.E.R.D. - In search of...
2. It's a small world after all...zo bleek gisteren toen ik de dichtstbijzijnde kapperszaak binnenstapte die blijkbaar gerund wordt door de kapster/kunstenares uit "Witte Raven". Over haar gevoel van kunst kan ik me niet uitspreken wegens het missen van bewuste aflevering maar over mijn kapsel mag ik niet klagen: fresh and clean. Nu moet ik enkel nog de nodige bouw- en pleistermaterialen vinden om alles een beetje in vorm te houden. En nee, er zijn nog geen foto's van...
3. A site to pass the time (for all you geeks and nerds out there): bash.org, een site tot de nok gevuld met grappige tot zeer grappige irc quotes.
t0rbad> so there i was in this hallway right
BlackAdder> i believe i speak for all of us when i say...
BlackAdder> WRONG BTICH
BlackAdder> IM SICK OF YOU
BlackAdder> AND YOUR LAME STORIES
BlackAdder> NOBODY HERE THINKS YOURE FUNNY
BlackAdder> NOBODY HERE WANTS TO HEAR YOUR STORIES
BlackAdder> IN FACT
BlackAdder> IF YOU DIED RIGHT NOW
BlackAdder> I DON"T THINK NOBODY WOULD CARE
BlackAdder> SO WHAT DO YOU SAY TO THAT FAG
*** t0rbad sets mode: +b BlackAdder*!*@*.*
*** BlackAdder has been kicked my t0rbad ( )
t0rbad> so there i was in this hallway right
CRCError> right
heartless> Right.
r3v> right
4. Bij deze nog eens een proficiat aan de kersverse kwarteeuwelingen die me dit weekend deels in mijn alcoholbehoeften zullen voorzien: nog vele jaren, Peet en Kevin!
Uitgelezen: J.D. Salinger - Catcher in the rye (EN)
Beluisterd: Mansun - Six, Interpol - Turn on the bright lights, The Mars Volta - De-loused in the comatorium, Joy Division - Permanent, Metallica - Kill em all, Ben Harper - Fight for your mind, Dexter Gordon - Go!, N.E.R.D. - In search of...
woensdag, maart 03, 2004
Marble Madness
Something to keep you occupied with:
Zuma, minder dan 6 MB pure fun...alstublieft!
Het betreft een demo dus de speelbaarheid is beperkt, doch meer dan fun
Zuma, minder dan 6 MB pure fun...alstublieft!
Het betreft een demo dus de speelbaarheid is beperkt, doch meer dan fun
Andere en betere tijden
We spreken maandagavond en de berichtgeving over het proces Dutroux (afgekort P.D. - pun intended) komt zowaar al mijn strot uit. Meer dan een gerechtelijk proces is het een politiek en een mediatiek proces...alhoewel circus eigenlijk het geheel beter definieert. Nu zou je vermoeden dat de clown van dienst Marc Dutroux is, het onmenselijk stuk doe-het-zelver die zich wel eens met andermans kinderen durft te bemoeien, maar niets is minder waar. Hij is niet diegene die de mensen aan het lachen brengt, het zijn de mensen buiten zijn glazen kooitje die hem aan het lachen brengen. Hij is het aapje achter glas dat lacht met iedereen die in zijn hokje probeert te kijken en op tijd en stond laat hij zijn blote billen zien om de mensen nog wat te shockeren. En waarom zou hij het niet doen? Er is toch niemand die hem uit zijn kooitje zal laten.
Het gedrag van Dutroux tijdens zijn proces is dan ook nauwelijks ergerlijk te noemen. Ergerlijk zijn alle ge?nterviewden die in elke zin de term "de waarheid" moeten laten vallen, ergerlijk zijn diegenen die na 8 jaar nog steeds geheime netwerken blijven zien maar ondertussen wel klagen dat het proces veel te lang op zich liet wachten en om het heel zachtjes te zeggen, ergerlijk zijn de media. Was Rohypnol medio jaren '90 nog de rape drug bij uitstek, dezer dagen heeft Telefacts het plots over "de misdaadpil", de pil die het monster Dutroux gebruikte om zijn slachtoffers meer dan een tong te draaien. Dutroux als verkoopsargument, dat de deontologische orde der journalistiek zich daar maar eens over gaat beraden. Ben ik trouwens de enige die een zekere analogie ziet tussen het proces Dutroux en de Big Brother episodes? Veel lawaai om weinig inhoud, iedereen blijft maar gapen in de hoop dat er misschien toch eens interessants gebeurt en iedereen heeft wel een mening over wie wel of niet moet weggestemd worden.
Door al de mediabelangstelling van zowel de nationale als internationale zenders is het niet altijd even makkelijk nog een gewoon programma te bekijken. Niet voor de eerste keer kwam ik op MTV terecht dat zich blijkbaar niet meer bezig houdt met muziek maar eerder met allerlei programma's die zouden moeten aanslaan bij hun doelgroep. Een van die programma's is Rich girls, een zoveelste Osbournes-kloon maar dan eerder met een groepje vriendinnen als vertrekpunt dan een hele familie. Om de een of andere reden boeit het programma me wel...het is grappig en zielig tegelijk om te zien hoe sommige mensen hun hele leven doorbrengen op de meest oppervlakkige manier. Wat dacht je van een rijkeluisdochter die in de tuin aan de rand van haar eigen olympisch zwembad al jankend over de gsm vertelt hoe ze terug verlangt naar haar kindertijd en dat ze niet alleen thuis wil zitten. Dat er niets in huis is van eten ook al puilt de omvangrijke koelkast uit maar ja ze wil nu eenmaal burritos eten en dus kan ze niets aanvangen met de inhoud van de koelkast. Vervolgens gaat ze naar de winkel om elke klant aan te klampen met de vraag hoe en met wat je precies burritos maakt en waar ze het kan vinden. Eenmaal thuis barst ze in janken uit omdat ze nog geen ajuin kan snijden en uiteindelijk is het een lower class vriendin die voor haar mag koken. Met zo'n dochter zou je het Tommy Hilfiger bijna vergeven dat hij aartslelijke snobkledij maakt, but then again...
Wie vermoedt dat ik me de laatste tijd enkel aan pulp tv waag, moet ik teleurstellen. Er zijn immers ook nog mooi uitgewerkte programma's en "Andere tijden" (di 20.55 NED3) is daar een van de betere van. "Andere tijden" laat zich omschrijven als een geschiedenismagazine en focust per aflevering op 1 bepaald "historisch" feit waarbij de feiten worden gereconstrueerd aan de hand van beelden en interviews met de betrokkenen. De gebeurtenis waar het gisteren om draaide was de dood van Roger Williamson in 1973 in de grote prijs Formule 1 op het circuit van Zandvoort. F1 kan me normaal weinig boeien. Het is niet dat ik per se brokstukken of doden wil zien maar het moderne Formule 1 draait voornamelijk op automatische piloot...een heel verschil met de situatie van 1973.
Het is echt onvoorstelbaar om terug te kijken op die gebeurtenis en te zien dat de veiligheid toen nog amateuristischer was geregeld dan een hedendaagse dartswedstrijd. Williamson stierf voor het oog van de camera in zijn brandende bolide en niemand kon er iets aan doen, zelfs niet zijn vriend en racepiloot David Purley die op zijn eentje tevergeefs probeerde de bolide terug te kantelen (spijtig genoeg vind ik geen foto's van het incident, de blik in de ogen van Purley was angstaanjagend en leverde de fotograaf zelfs de prijs van World Press Photo op). De verkeerstoren wist niet wat er gebeurd was en zag enkel een rookpluim in de verte, de marshalls hadden geen brandwerende kledij en de hulpdiensten moesten een drietal kilometer naast het circuit naar de plaats van onheil rijden omdat de race niet was stilgelegd en ze bijgevolg niet tegen het verkeer konden inrijden.
Achteraf werd besloten de algemene veiligheid van de circuits te verhogen. Niettemin zijn er nog 5 racers die toen in Zandvoort aan de start stonden, omgekomen op het circuit in de daaropvolgende jaren. Purley zelf is op John Denver-achtige wijze komen te overlijden halfweg de jaren 80. Meer info over het incident vind je onder andere hier.
Beluisterd: Steve Miller Band - The very best of the Steve Miller Band, Dillinger - Cocaine, Aim - Means of production, Sublime - Sublime, VA - Tour of Duty, Vol. 1, Rolling Stones - Let it bleed Kid Koala - Some of my best friends are djs, Donovan - Sunshine superman George Harrison - All things must pass, Styrofoam - I'm what's there to show there's something missing, Geschm?ckversterker - Blow your cover
Het gedrag van Dutroux tijdens zijn proces is dan ook nauwelijks ergerlijk te noemen. Ergerlijk zijn alle ge?nterviewden die in elke zin de term "de waarheid" moeten laten vallen, ergerlijk zijn diegenen die na 8 jaar nog steeds geheime netwerken blijven zien maar ondertussen wel klagen dat het proces veel te lang op zich liet wachten en om het heel zachtjes te zeggen, ergerlijk zijn de media. Was Rohypnol medio jaren '90 nog de rape drug bij uitstek, dezer dagen heeft Telefacts het plots over "de misdaadpil", de pil die het monster Dutroux gebruikte om zijn slachtoffers meer dan een tong te draaien. Dutroux als verkoopsargument, dat de deontologische orde der journalistiek zich daar maar eens over gaat beraden. Ben ik trouwens de enige die een zekere analogie ziet tussen het proces Dutroux en de Big Brother episodes? Veel lawaai om weinig inhoud, iedereen blijft maar gapen in de hoop dat er misschien toch eens interessants gebeurt en iedereen heeft wel een mening over wie wel of niet moet weggestemd worden.
Door al de mediabelangstelling van zowel de nationale als internationale zenders is het niet altijd even makkelijk nog een gewoon programma te bekijken. Niet voor de eerste keer kwam ik op MTV terecht dat zich blijkbaar niet meer bezig houdt met muziek maar eerder met allerlei programma's die zouden moeten aanslaan bij hun doelgroep. Een van die programma's is Rich girls, een zoveelste Osbournes-kloon maar dan eerder met een groepje vriendinnen als vertrekpunt dan een hele familie. Om de een of andere reden boeit het programma me wel...het is grappig en zielig tegelijk om te zien hoe sommige mensen hun hele leven doorbrengen op de meest oppervlakkige manier. Wat dacht je van een rijkeluisdochter die in de tuin aan de rand van haar eigen olympisch zwembad al jankend over de gsm vertelt hoe ze terug verlangt naar haar kindertijd en dat ze niet alleen thuis wil zitten. Dat er niets in huis is van eten ook al puilt de omvangrijke koelkast uit maar ja ze wil nu eenmaal burritos eten en dus kan ze niets aanvangen met de inhoud van de koelkast. Vervolgens gaat ze naar de winkel om elke klant aan te klampen met de vraag hoe en met wat je precies burritos maakt en waar ze het kan vinden. Eenmaal thuis barst ze in janken uit omdat ze nog geen ajuin kan snijden en uiteindelijk is het een lower class vriendin die voor haar mag koken. Met zo'n dochter zou je het Tommy Hilfiger bijna vergeven dat hij aartslelijke snobkledij maakt, but then again...
Wie vermoedt dat ik me de laatste tijd enkel aan pulp tv waag, moet ik teleurstellen. Er zijn immers ook nog mooi uitgewerkte programma's en "Andere tijden" (di 20.55 NED3) is daar een van de betere van. "Andere tijden" laat zich omschrijven als een geschiedenismagazine en focust per aflevering op 1 bepaald "historisch" feit waarbij de feiten worden gereconstrueerd aan de hand van beelden en interviews met de betrokkenen. De gebeurtenis waar het gisteren om draaide was de dood van Roger Williamson in 1973 in de grote prijs Formule 1 op het circuit van Zandvoort. F1 kan me normaal weinig boeien. Het is niet dat ik per se brokstukken of doden wil zien maar het moderne Formule 1 draait voornamelijk op automatische piloot...een heel verschil met de situatie van 1973.
Het is echt onvoorstelbaar om terug te kijken op die gebeurtenis en te zien dat de veiligheid toen nog amateuristischer was geregeld dan een hedendaagse dartswedstrijd. Williamson stierf voor het oog van de camera in zijn brandende bolide en niemand kon er iets aan doen, zelfs niet zijn vriend en racepiloot David Purley die op zijn eentje tevergeefs probeerde de bolide terug te kantelen (spijtig genoeg vind ik geen foto's van het incident, de blik in de ogen van Purley was angstaanjagend en leverde de fotograaf zelfs de prijs van World Press Photo op). De verkeerstoren wist niet wat er gebeurd was en zag enkel een rookpluim in de verte, de marshalls hadden geen brandwerende kledij en de hulpdiensten moesten een drietal kilometer naast het circuit naar de plaats van onheil rijden omdat de race niet was stilgelegd en ze bijgevolg niet tegen het verkeer konden inrijden.
Achteraf werd besloten de algemene veiligheid van de circuits te verhogen. Niettemin zijn er nog 5 racers die toen in Zandvoort aan de start stonden, omgekomen op het circuit in de daaropvolgende jaren. Purley zelf is op John Denver-achtige wijze komen te overlijden halfweg de jaren 80. Meer info over het incident vind je onder andere hier.
Beluisterd: Steve Miller Band - The very best of the Steve Miller Band, Dillinger - Cocaine, Aim - Means of production, Sublime - Sublime, VA - Tour of Duty, Vol. 1, Rolling Stones - Let it bleed Kid Koala - Some of my best friends are djs, Donovan - Sunshine superman George Harrison - All things must pass, Styrofoam - I'm what's there to show there's something missing, Geschm?ckversterker - Blow your cover
maandag, maart 01, 2004
Gebuisd!
En niet zo een klein beetje, meneer Vanoudenhoven! Gisterenavond passeerde ik voor een eerste maal langs het Rob-rapport en het zal ook wel de laatste keer geweest zijn op die enkele keren na dat ik er uit gewoonte passeer...de 1 is namelijk het ideale cijfer om te beginnen wanneer je het hele spectrum van oninteressante zenders wil doorlopen en geloof me vrij, dezer dagen zijn ongeveer alle zenders oninteressant.
Het Rob-rapport moet nog maar eens een beeld schetsen van de gemiddelde Vlaming alsof wij niks beters te doen hebben dan onze eigen clich?s te bevestigen. Om ff zelf een clich? te lanceren: de Vlaming wil op zondagavond kost wat kost naar tv gapen ongeacht hoe slecht de programma's zijn en geen enkel kijkcijfer zal me daarin ongelijk geven (zie ook het Eurosong-circus). Om het in de woorden van Pablo Francisco te zeggen: "Rob Vanoudenhoven in the same crap you've seen over...and over...and over...again". Het Rob-rapport is het zoveelste "Rob probeert een grappig filmpje te maken"-programma en zijn uiterst beperkte trukendoos is al meer dan genoeg binnenstebuiten gekeerd in vroegere Rob-programma's om het nog leuk of verrassend te kunnen brengen. Raar genoeg blijkt zelfs presenteren hem niet meer al te goed af te gaan...het is ongeveer van Donaat Deriemaker geleden dat ik nog iemand bij momenten zo krampachtig naar de autocue heb weten staren.
De rest van wat ik te zien kreeg, was ook niet al te veel soeps. Jan Hoet mag dan wel een begenadigd spreker zijn, hij is niet de man om een zondagavondprogramma aan op te hangen en zeker niet als het niet over kunst gaat (zij het kunst met de grote K, de kleine K of de k van absolute kut). Ik had zelfs bij momenten de indruk dat ik gewoon naar een slecht acterende Chris Van den Durpel aan het kijken was en dat is voor beide personen geen compliment...laatst heb ik trouwens een stukje uit het "beste" van Chris & Co. mogen ervaren en bijna had ik VT4 een proces aangedaan wegens het bedrieglijk karakter van de titel.
Slotconclusie: Rob zou zich beter beperken tot het opwarmen van het publiek of wat werk achter de schermen. TV1 mag zich ondertussen eens beraden over hun toekomst en nagaan hoelang ze nog kunnen voortborduren op hun bekende gezichten en programma's.
Beluisterd: Explosions in the Sky - Those who tell the truth shall die, those who tell the truth shall live forever, Air - Talkie Walkie, VA - 1x20 (Blue) Music from British Independent Record Companies, VA - 1x20 (Red) Music from British Independent Record Companies, VA - 1x20 (Yellow) Music from British Independent Record Companies
Het Rob-rapport moet nog maar eens een beeld schetsen van de gemiddelde Vlaming alsof wij niks beters te doen hebben dan onze eigen clich?s te bevestigen. Om ff zelf een clich? te lanceren: de Vlaming wil op zondagavond kost wat kost naar tv gapen ongeacht hoe slecht de programma's zijn en geen enkel kijkcijfer zal me daarin ongelijk geven (zie ook het Eurosong-circus). Om het in de woorden van Pablo Francisco te zeggen: "Rob Vanoudenhoven in the same crap you've seen over...and over...and over...again". Het Rob-rapport is het zoveelste "Rob probeert een grappig filmpje te maken"-programma en zijn uiterst beperkte trukendoos is al meer dan genoeg binnenstebuiten gekeerd in vroegere Rob-programma's om het nog leuk of verrassend te kunnen brengen. Raar genoeg blijkt zelfs presenteren hem niet meer al te goed af te gaan...het is ongeveer van Donaat Deriemaker geleden dat ik nog iemand bij momenten zo krampachtig naar de autocue heb weten staren.
De rest van wat ik te zien kreeg, was ook niet al te veel soeps. Jan Hoet mag dan wel een begenadigd spreker zijn, hij is niet de man om een zondagavondprogramma aan op te hangen en zeker niet als het niet over kunst gaat (zij het kunst met de grote K, de kleine K of de k van absolute kut). Ik had zelfs bij momenten de indruk dat ik gewoon naar een slecht acterende Chris Van den Durpel aan het kijken was en dat is voor beide personen geen compliment...laatst heb ik trouwens een stukje uit het "beste" van Chris & Co. mogen ervaren en bijna had ik VT4 een proces aangedaan wegens het bedrieglijk karakter van de titel.
Slotconclusie: Rob zou zich beter beperken tot het opwarmen van het publiek of wat werk achter de schermen. TV1 mag zich ondertussen eens beraden over hun toekomst en nagaan hoelang ze nog kunnen voortborduren op hun bekende gezichten en programma's.
Beluisterd: Explosions in the Sky - Those who tell the truth shall die, those who tell the truth shall live forever, Air - Talkie Walkie, VA - 1x20 (Blue) Music from British Independent Record Companies, VA - 1x20 (Red) Music from British Independent Record Companies, VA - 1x20 (Yellow) Music from British Independent Record Companies
zondag, februari 29, 2004
M to the T to the motherbleeping V
De allereerste clip die ooit vertoond werd op MTV was The Buggles met hun "Video killed the radiostar". Er was een nieuw en vernieuwend middel gevonden om muziek bekend en populair te maken. Niet tegen de verwachting in stonden de platenmaatschappijen er eerst argwanend tegenover maar al snel hadden ze door dat videoclips wel eens geld zouden kunnen opbrengen in plaats van enkel te kosten. MTV was cool, hip en wist zich goed te verkopen aan de jeugdige generaties. Enkele jaren later was het de beurt aan MTV Europe die van start gingen met de clip "Money for nothing" van de Dire Straits...niet zo toevallig als je weet dat er de lijn "I want my MTV" in voorkomt.
In de nineties kalfde het succes van MTV stilaan af, niet in het minst door hun eigen beslissingen. Eenheidsworst werd de regel, meermaals werd er geschoven met de programmatie van hun - in mijn ogen - betere programma's (Headbanger's Ball, Superock en vooral Alternative Nation) en de puriteinse Amerikaanse ingesteldheid liet zich ook tot in Europa voelen. De censuur werd ten gepaste en ongepaste tijde toegepast...bepaalde merknamen werden raar genoeg weggeblurd, Janet's middelvinger in de clip "Scream" onderging hetzelfde lot en sommige liedjes waren niet echt meer te beluisteren (wat dacht je van "A.D.I.D.A.S." van KoRn waar zelfs na middernacht nog steeds stevig de blieps werden gehanteerd). Sommige artiesten begonnen hun clips aan te passen zodat ze toch gedraaid zouden worden: Bloodhound Gang wist op humoristische wijze het vieze f-woord te vervangen door ezelsgebalk in "Fire water burn" en Moby ging nog verder door de regel "That's when I reach for my revolver" te vervangen door het nietszeggende "That's when I realize it's over" (Mission of Burma moet zich redelijk bekocht gevoeld hebben). Weg was het coole en rebelse imago van de muziekzender en daarmee ook deels hun succes.
Blijkbaar hebben ze dit een tijdje geleden zelf ingezien en proberen ze nu hun cool weer kost wat kost terug te verdienen. Jackass was een gok die meer dan goed is aangeslaan en de Osbournes hebben meer voor MTV (en de inkomsten van de Pfaffs en de Planckaerts) gedaan dan ze ooit zelf zullen beseffen. Maar desondanks deze nieuwe "inspanningen" blijven ze blunderen met hun programmakeuzes (wtf moet Punk'd voorstellen???) en op censuurgebied spelen ze nog altijd hetzelfde hypocriete spelletje: het merendeel van hun uitzendingen wordt bevolkt door quasi-naakte vrouwenlichamen en het gemiddeld vocabularium beperkt zich tot termen als "pimp" en "bitch" maar als het met een f of een sh begint, vliegt het eruit. Het was dan ook redelijk hilarisch om deze week een kleine reportage te zien op MTV over de link tussen hiphop en - hou u vast - hot sex. Het ging er even diepgaand en expliciet aan toe als een doorsnee lezing van Pater Versteylen over de Kama Sutra.
Maar om toch nog even over hot sex door te bomen, MTV heeft een bepaald programma waarin een top 10 wordt samengesteld met de 'beste/bekendste" clips van een bepaald artiest of genre. Laatst hadden ze blijkbaar een lijstje gewijd aan gecensureerde clips, meerbepaald diegenen die expliciete tepels bevatten. Ik viel ergens halverwege het programma binnen. De top 5 zag er als volgt uit:
5. 50 Cent - P.I.M.P.
4. Prodigy - Smack my bitch up
3. Robbie Williams - Come undone
2. Add N to (x) - Plug me in
1. N.E.R.D. - Lapdance
Wat mij betreft mocht Add N to (x) gerust op de nummer 1 staan: 1 bed, 2 porno-actrices, 1 vingercamera en een paar sex toys...smaakvol maar toch bloedgeil. De tweede plaats zou dan toekomen aan "Smack my bitch up" en de derde weet ik niet zo direct. Ik zou zeggen "Windowlicker" van Aphex Twin maar ik geloof dat daar weinig expliciete dingen in voorkomen...zolang het maar niet een zoveelste niggah-in-cabrio-met-zijn-homies-tussen-een-hoop-monokini-thongbabes-clip is. Originaliteit en blote borsten, het kan!
Met dank aan CyCe voor het aanbieden zijner naakte tepels
*mod* Dankzij MTV's History of Sex (stel je er wederom niet te veel van voor) is me weer een clip te binnengeschoten die zeker top 3 materiaal waard is namelijk "Girls on film" van Duran Duran.
Beluisterd: At the Drive-In - Relationship of command, Lightning Seeds - Like you do (Best of), Saint Germain - Tourist, VA - Tour of Duty, Vol. 4, The Beatles - The white album, The Sheila Divine - New parade, Kent - Verkligen, PJ Harvey - Stories from the city, stories from the sea
In de nineties kalfde het succes van MTV stilaan af, niet in het minst door hun eigen beslissingen. Eenheidsworst werd de regel, meermaals werd er geschoven met de programmatie van hun - in mijn ogen - betere programma's (Headbanger's Ball, Superock en vooral Alternative Nation) en de puriteinse Amerikaanse ingesteldheid liet zich ook tot in Europa voelen. De censuur werd ten gepaste en ongepaste tijde toegepast...bepaalde merknamen werden raar genoeg weggeblurd, Janet's middelvinger in de clip "Scream" onderging hetzelfde lot en sommige liedjes waren niet echt meer te beluisteren (wat dacht je van "A.D.I.D.A.S." van KoRn waar zelfs na middernacht nog steeds stevig de blieps werden gehanteerd). Sommige artiesten begonnen hun clips aan te passen zodat ze toch gedraaid zouden worden: Bloodhound Gang wist op humoristische wijze het vieze f-woord te vervangen door ezelsgebalk in "Fire water burn" en Moby ging nog verder door de regel "That's when I reach for my revolver" te vervangen door het nietszeggende "That's when I realize it's over" (Mission of Burma moet zich redelijk bekocht gevoeld hebben). Weg was het coole en rebelse imago van de muziekzender en daarmee ook deels hun succes.
Blijkbaar hebben ze dit een tijdje geleden zelf ingezien en proberen ze nu hun cool weer kost wat kost terug te verdienen. Jackass was een gok die meer dan goed is aangeslaan en de Osbournes hebben meer voor MTV (en de inkomsten van de Pfaffs en de Planckaerts) gedaan dan ze ooit zelf zullen beseffen. Maar desondanks deze nieuwe "inspanningen" blijven ze blunderen met hun programmakeuzes (wtf moet Punk'd voorstellen???) en op censuurgebied spelen ze nog altijd hetzelfde hypocriete spelletje: het merendeel van hun uitzendingen wordt bevolkt door quasi-naakte vrouwenlichamen en het gemiddeld vocabularium beperkt zich tot termen als "pimp" en "bitch" maar als het met een f of een sh begint, vliegt het eruit. Het was dan ook redelijk hilarisch om deze week een kleine reportage te zien op MTV over de link tussen hiphop en - hou u vast - hot sex. Het ging er even diepgaand en expliciet aan toe als een doorsnee lezing van Pater Versteylen over de Kama Sutra.
Maar om toch nog even over hot sex door te bomen, MTV heeft een bepaald programma waarin een top 10 wordt samengesteld met de 'beste/bekendste" clips van een bepaald artiest of genre. Laatst hadden ze blijkbaar een lijstje gewijd aan gecensureerde clips, meerbepaald diegenen die expliciete tepels bevatten. Ik viel ergens halverwege het programma binnen. De top 5 zag er als volgt uit:
5. 50 Cent - P.I.M.P.
4. Prodigy - Smack my bitch up
3. Robbie Williams - Come undone
2. Add N to (x) - Plug me in
1. N.E.R.D. - Lapdance
Wat mij betreft mocht Add N to (x) gerust op de nummer 1 staan: 1 bed, 2 porno-actrices, 1 vingercamera en een paar sex toys...smaakvol maar toch bloedgeil. De tweede plaats zou dan toekomen aan "Smack my bitch up" en de derde weet ik niet zo direct. Ik zou zeggen "Windowlicker" van Aphex Twin maar ik geloof dat daar weinig expliciete dingen in voorkomen...zolang het maar niet een zoveelste niggah-in-cabrio-met-zijn-homies-tussen-een-hoop-monokini-thongbabes-clip is. Originaliteit en blote borsten, het kan!
Met dank aan CyCe voor het aanbieden zijner naakte tepels
*mod* Dankzij MTV's History of Sex (stel je er wederom niet te veel van voor) is me weer een clip te binnengeschoten die zeker top 3 materiaal waard is namelijk "Girls on film" van Duran Duran.
Beluisterd: At the Drive-In - Relationship of command, Lightning Seeds - Like you do (Best of), Saint Germain - Tourist, VA - Tour of Duty, Vol. 4, The Beatles - The white album, The Sheila Divine - New parade, Kent - Verkligen, PJ Harvey - Stories from the city, stories from the sea